Analiza wypadków drogowych

Analiza wypadków drogowych

            Opinie w zakresie rekonstrukcji przebiegu wypadku drogowego, bądź kolizji pojazdów są sporządzane są w większości przypadków na zlecenie policji, prokuratur i sądów. Niekiedy także na zlecenie osób fizycznych, uczestniczących w tego typu zdarzeniach. Zadaniem tych opinii jest zazwyczaj odtworzenie (zrekonstruowanie) przebiegu zdarzenia drogowego, w tym ustalenie prędkości pojazdów, przyczyn które doprowadziły do sytuacji kolizyjnej, a także przeprowadzenie analizy możliwości uniknięcia wypadku (kolizji). Wielokrotnie wykonywane jest również badania stanu technicznego pojazdu po wypadku i ustalanie, czy ów stan miał wpływ na zaistnienie i przebieg zdarzenia. Opinie związane z analizą przebiegu wypadku sporządzane są zazwyczaj z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego, w tym w szczególności:

- programy "RWD - potrącenie pieszego" (asystent rekonstrukcji potrącenia pieszego) oraz "RWD - zderzenie pojazdów" (asystent rekonstrukcji zderzenia pojazdów) - opracowanych przez Instytut Ekspertyz Sądowych w Krakowie, stanowiących narzędzia do szybkich kontrolnych przeliczeń wyników uzyskanych innymi metodami.

- oprogramowanie firmy Cyborg Idea:

  • Program V-SIM - służy do symulacji ruchu oraz zderzeń pojazdów samochodowych. Ruch i zderzenia pojazdów odbywają się zgodnie z zasadami dynamiki w przestrzeni trójwymiarowej (3D) z uwzględnieniem opisu złożonego niejednorodnego środowiska ruchu. Program posiada rozbudowany edytor graficzny pozwalający użytkownikowi zdefiniować to środowisko oraz umożliwia wizualizację 3D lub 2D przeprowadzanej symulacji. V-SIM umożliwia symulowanie na drodze kinematycznej (animowanie) ruchu innych obiektów występujących w ruchu drogowym jak np. piesi, rowerzyści, motocykliści, itp.,
  • Program PLAN - przeznaczony do sporządzania planów sytuacyjnych z miejsca zdarzenia wypadku drogowego. Program może służyć zarówno do gromadzenia informacji o miejscu zdarzenia celem jego dokumentacji, jak i do ilustrowania przeprowadzanej późniejszej rekonstrukcji przebiegu wypadku drogowego,
  • Program TITAN - przeznaczony jest do czasowo-przestrzennej analizy wzajemnie poruszających się obiektów,
  • Program SLIBAR+ - przeznaczony jest do analizy potrącenia pieszego za pomocą kompleksowej metody prof. Alfreda Slibara. Za jego pomocą można oszacować prędkość pojazdu i miejsce, w którym nastąpiło potrącenie,
  • Program PHOTORECT - przeznaczony do fotogrametrycznego przekształcania zdjęć z miejsca zdarzenia drogowego w celu usunięcia efektu perspektywy (ortorektyfikacyja).

- program "PC-Crash" - najbardziej rozpowszechniony (w Europie i na świecie) program symulacyjny, powstały z myślą o analizie wypadków drogowych dla potrzeb wymiaru sprawiedliwości. Powstał w Instytucie Mechaniki Technicznego Uniwersytetu w Grazu (Austria), autorem jego koncepcji i podstawowych modeli fizycznych jest prof. Hermann Steffan. Stałym rozwojem programu zajmuje się firma  Dr Steffan Datentechnik.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij